Att välja laddare kan vara svårt och det finns några viktiga saker att tänka på. Det första man bör tänka på är vad man har för batterier att ladda i dagsläget, men även på vad man kan tänkas ha för batterier de närmaste åren. Laddare är något som man i regel har i några år innan man byter, så det kan bli onödigt dyrt i längden att inte tänka framåt i laddarvalet.
Man ska varken stirra sig blind på priset eller enbart på Ampere märkningen. Det som är intressant är hur många watt laddaren är på. Det är inget ovanligt att man använder 5-6 cells lipobatterier och kärrorna behöver inte vara speciellt stora för att kräva dessa batterier.
En annan punkt att fundera på är om man vill ha inbyggt nätaggregat eller inte i laddaren. Med inbyggt nätaggregat går det att köra från både 12 volt och från vägguttaget hemma. Det är smidigt, speciellt på inomhusflygningarna eller när man laddar hemma. Man kan även komplettera sin 12 volts-laddare med ett externt nätaggregat.
Ett exempel på en vanlig laddare som inte alltid räcker till är en laddare på 50W och 5A.
Den klarar att ladda upp till 3 cells lipo på ca 5A men sedan överstiger vi watt-gränsen istället. Se Exempel.
4cells lipo har en nominell spänning på 14,8 volt. 50W / 14,8V = 3,38 A. Med andra ord så får vi alltså en max laddström på 3,38 ampere på 4cells lipo. Redan här börjar denna laddare alltså krokna.
Räknar vi istället på ett 6 cells batteri så har vi en nominell spänning på 22,2 volt.
50W / 22,2V = 2,25 ampere.
Här nedan följer en exempellista för hur mycket ampere man kan få ur laddare med lite olika watt-tal. OBS! Tänk på att laddarens maxström inte går att överskrida. Så även om din laddare är 200W men har en maxström på 10A så kommer du inte högre på lägre cellantal ändå.
|
50W |
80W |
100W |
200W |
350W |
3cell (11,1 V)
|
4,5 A
|
7,2 A
|
9 A
|
18 A
|
31,5 A
|
4-cell (14,8 V)
|
3,4 A
|
5,4 A
|
6,7 A
|
13,5 A
|
23,7 A
|
5-cell (18,5 V)
|
2,7 A
|
4,3 A
|
5,4 A
|
10,8 A
|
18,9 A
|
6-cell (22,2 V)
|
2,3 A
|
3,6 A
|
4,5 A
|
9 A
|
15,8 A
|
Tillbaka